SEO audit – 4xx hibakód, klienshiba

Overview


A 4xx HTTP kódok a kliens által kiváltott hibákat jelzik. Azt jelenti, hogy egy oldal nem érhető el, ami általában egy nem létező hivatkozás eredménye. Ezek a hibák gátolják a felhasználókat és a keresőmotor robotjait, hogy hozzáférjenek egy hivatkozott tartalomhoz, ami negatívan befolyásolhatják mind a felhasználói élményt, mind a feltérképezhetőséget. A problémák a webhelyre irányított forgalom csökkenéséhez vezethet.

A HTTP egy kérés-válasz alapú protokoll kliens és szerver között. A leggyakoribb hiba a HTTP 404-es kód, ami azt jelzi, hogy a kliens kapcsolatba tudott lépni a szerverrel, de a böngésző által kért állomány nem található. Egy másik hasonló kód a „410: Eltűnt” hibakód, ami azt jelenti, hogy a kért weboldal véglegesen megszűnt. A 404-es hiba nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a kért tartalom, – ha az elérhető volt valaha, a jövőben talán ismét elérhetővé válik.

4xx hibakódok:

  • 401 – nem azonosított: Megegyezik a 403-mal, de meghiúsult azonosítás (a WWW-Autenthicate fejléccel) után jelenik meg.
  • 402 – fizetés szükséges: Jövőbeli használat céljából létrehozva. Eredeti célja az volt, hogy például egy internetes bank részeként működjön. Ez nem valósult meg, a Google egyéb célokra használja.
  • 403 – nincs jogosultság: A kliensnek nincs jogosultsága megtekinteni az oldalt.
  • 404 – nem található: A kért erőforrás nem létezik. Megfelelő ideiglenes és végleges helyzet jelölésére is.
  • 405 – a metódus nem engedélyezett: A használt HTTP-metódus nem engedélyezett, pl egy PUT kérés egy csak olvasható erőforráson.
  • 406 – nem elfogadható: Jelzi, hogy a szerver nem tud választ előállítani az Accept, az Accept-Charset, az Accept-Encoding vagy az Accept-Language fejlécben megadott tulajdonságok miatt.
  • 407 – proxyazonosítás szükséges: A kliensnek azonosítania kell magát a proxyszerveren.
  • 408 – időtúllépés: A szerver túl sokáig várt a kérésre, így a kapcsolat lezárult.
  • 409 – konfliktus: Jelzi, hogy az erőforrás nem elérhető, mert ütközne egy másik folyamattal, pl. egy dokumentum egyidejű szerkesztése.
  • 410 – véglegesen eltűnt: A kért erőforrás nem létezik, és ez így is fog maradni a jövőben is.
  • 411 – probléma a mérettel: A kérés mérete nem megfelelő.
  • 412 – a kliens nem megfelelő: A kliens nem felel meg az egyik feltételnek.
  • 413 – hosszú kérés: A kérés nagyobb a szerver által maximálisan feldolgozhatónál.
  • 414 – hosszú URI: Az URI hosszúsága nagyobb a megengedettnél.
  • 415 – rossz MIME: A kérés MIME-típusát nem támogatja a szerver.
  • 416 – a fájlpozíció nem megfelelő: A kliens egy darabját kérte a fájlnak, de a szerver ezt nem tudja kézbesíteni. Például a kliens egy olyan részét kérte a fájlnak, ami a fájl vége után található.
  • 417 – a szerver nem megfelelő: A szerver nem felel meg azoknak a követelményeknek, amit a kliens az Expect fejlécben meghatározott.
  • 418 – teáskanna vagyok: Ez a kód 1998-ban lett definiálva, áprilisi tréfának szánták. Nem használják.
  • 421 – rossz címzés: A kérést olyan webszervernek küldték, ami nem tud választ előállítani. (Például mert nincs konfigurálva.)
  • 422 – feldolgozhatatlan kérés (WebDAV): A kérés helyesen formázott, de a szerver nem tudja feldolgozni, mert pl. egy XML-dokumentum hibás.
  • 423 – zárolva (WebDAV): A kért erőforrás nem érhető el, mert zárolva van.
  • 424 – problémás függés (WebDAV): A kérés egy másik kéréstől függ, ami meghiúsult.
  • 426 – frissítés szükséges: A szerver felszólítja a klienst, hogy váltson protokollt. (Pl. hogy biztonságos legyen a kapcsolat.)
  • 428 – hiányzó feltételmegadás: A szerver azt jelzi, hogy hiányzik a gyorsítótárazáshoz szükséges fejléc, amivel jelezné a kliens a szervernek a legutóbbi verziószámot.
  • 429 – sok kérés: A kliens túl sok kérést küldött adott időn belül.
  • 431 – túl nagy fejlécek: Valamelyik fejléc, illetve a fejlécek együtt túllépik a megadott méretet.
  • 451 – jogilag letiltva: A jogi okokból letiltott oldalakat jelzi. Ray Bradbury Fahrenheit 451 című novellájára utal.

Hogyan működik a metódus?


4xx hiba

A kódok teljes megértéséhez a folyamatot kell áttekinteni, hogy a böngésző miként kap eredményül egy weboldalt. Egy webhelylátogatás általában úgy kezdődik, hogy vagy beírod a webhely konkrét URL-jét, vagy egy keresési kifejezést használsz a kereső segítségével. A böngésző ilyenkor kérést küld a webhely IP-címére, hogy megszerezze a társított weboldalt. A szerver a HTTP fejlécbe ágyazott állapotkóddal válaszol, és megmondja a böngészőnek a kérés eredményét. Amikor minden rendben van, a HTTP 200 fejléckódot visszaküldik a böngészőnek, a weboldal tartalmával együtt. Az is lehet, hogy valami probléma van a kért tartalommal vagy szerverrel. Előfordulhat, hogy az oldal nem található, ami 404-es hibalehetőséget ad vissza, vagy átmeneti, technikai probléma lehet a szerverrel, ami 500 belső kiszolgáló hibát eredményez. Ezek a HTTP állapotkódok fontos eszközök a webhely és szerver állapotának értékeléséhez. Ha egy webhely rendszeresen nem megfelelő HTTP fejléc kódokat küld egy tartalmát indexelő keresőmotornak, az problémákat okozhat, amelyek károsítják a rangsorolást.

Hogyan szüntessem meg a 4xx hibát?


Broken Link

Ha egy weboldal 4xx hibát ad vissza, távolítsd el az összes olyan hivatkozást, amely erre a hibaoldalra vezet. Előfordulhat az is, hogy egy korábbi tartalom vázlatba került, és csak újra aktiválni kell, de megoldás lehet az is, hogy a linkhez új tartalmat társítunk.

Amennyiben a SEO auditban egy 4xx-ként jelentett linket találsz, viszont eléred a böngészőn keresztül, akkor a következők egyikét javasoljuk:

  • Vedd fel a kapcsolatot a webtárhely-támogatási csapatával
  • Utasítsd a kereső robotokat, hogy ne térképezzék túl gyakran a webhelyed. Az irányelvet a robots.txt fájlban kell beállítani a "crawl-delay" értéket megadva.

Vigyázz a feltérképezés késleltetéséről szóló irányelv alkalmazásakor. A feltérképezési késleltetés 10 másodperces beállításával csak napi 8640 oldal elérését engedélyezed a keresőmotoroknak.

A 4xx hibakód megszüntetése után

  • Javul a feltérképezési hatékonyság
  • Több oldal kerül indexelésre
  • Nem okozol csalódást egy nem létező tartalommal
  • Jobb rangsorolást kapunk a Google-től

Related Case Studies


gyorsítótárazás

SEO audit – gyorsítótárazás hiánya a JavaScript és CSS fájloknál

A SEO auditok során az „uncached JavaScript and CSS files” probléma akkor jelentkezik, ha a böngésző gyorsítótárazása nincs megadva a válaszfejlécben (response header). Ha engedélyezzük a böngésző gyorsítótárát a JavaScript- és CSS-fájlokhoz, akkor tárolhatják és újra felhasználhatják ezeket az erőforrásokat anélkül, hogy újra le kellene tölteniük őket az oldal lekérésekor.

VIEW DETAILS
alt-leírás

SEO audit – Hiányzó alt leírás a képeknél

Az „img” címkéken belül található alt attribútumokat a keresőmotorok használják a képek tartalmának megértésére. Ha ezeket az alt leírásokat nem definiáljuk megfelelően a képfeltöltés során, akkor képkereséskor rossz rangsorolást fog kapni a találatoknál, vagy a kép egyáltalán meg sem fog jelenni.

VIEW DETAILS