Blog

Keresőoptimalizálás alapok: hogyan kerülhetünk a Google találatok élére?

google keresőoptimalizálás

1000-ből 626 magyar felnőtt lakos a Google keresőben tájékozódik minden új vásárlás előtt. A döntést a Google-ben olvasottak alapján hozzák meg. A weboldalak sorrendje jelentősen meghatározza, hogy a lehetséges vevők kinél fognak vásárolni.

A keresőoptimalizálás (SEO) (azaz Search Engine Optimization) azt a tevékenységet jelenti, amikor a kulcsszavas keresők találati listáján elért helyezést kívánjuk javítani. Weboldal készítés után a céljaink eléréséhez szükségünk van jó minőségű látogatókra. A közismert és méltán népszerű Google kereső célirányos látogatókat hoz a honlapunkra, ahol hatékony online marketing segítségével az érdeklődőket vásárlóvá konvertálhatjuk.

google keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás azt a tevékenységet jelenti, amikor a kulcsszavas keresők találati listáján elért helyezést kívánjuk javítani. A helyezés javításával növelhetjük a weboldalunkra látogatók számát. A kattintások száma alapvetően két tényezőtől függ: hányan keresnek az adott kulcsszóra és a weboldalunk hányadik helyezést éri el. Egy ismert kifejezésre többen keresnek, de ott a weboldalak száma is nagyobb. Erősödik a verseny és nehezebb, időigényesebb eszközöket kell felhasználni a helyezés javításához.

Online marketing szempontból kifejezetten előnyös a keresőoptimalizálás

Ezek a személyek már eleve nyitottak a weblap üzenete felé, hiszen ők maguk akarnak választ találni a kérdéseikre – éppen ezért használják a keresőmotort. Az ilyen típusú látogatók értéke a legmagasabb. Fogékonyak és nyitottak, ezért velük könnyebben, gyorsabban és nagyobb arányban lehet elérni a kitűzött célokat.

A konverziós arány javításával vásárlások, feliratkozások és kedvelések számát sokszorosára növelhetjük. Sokan elfelejtik, hogy keresőoptimalizálással önmagában csak a célirányos látogatók számát lehet növelni. Pedig ennél jóval egyszerűbb a keresőmarketing hatékonyságán javítani. Ami a helyezésre is jó hatással van – főleg akkor, ha a Google keresőben szeretnénk javítani a helyezésen.

A rangsorolás alapja: relevancia

A Google keresőoptimalizálás alapja a jó minőségű tartalom készítése, ami a felhasználóknak élményt nyújt. Ezt nevezik tartalomépítésnek. A tartalomépítés lényege, hogy a fókusz kulcsszó megfelelő környezetbe kerüljön és az oldal lényeges elemeibe legyen beépítve. Az oldalon belül eltér az egyes elemek fontossága.

Az elmúlt években a Google rangsorolási algoritmus új irányba indult el. Behoztak egy teljesen új szemléletet, ami a neurális hálózatokon vezérelt gépi tanulásra épül. Létrejött az egyetemes nyelvi interfész (BERT), ami a szavak karakter szintű elemzése (hagyományos SEO) helyet már a szavak jelentését és szókapcsolatát veszi figyelembe (szemantikus SEO). Fel tudja ismerni a sajátosságokat és a szövegkörnyezet alapján az eltérő jelentéseket is. Ez azt jelenti, hogy a Google egyre jobban megérti a természetes nyelvezetet és az emberi kifejezéseket. Új szintre emeli a relevancia meghatározását. Korábban azt tekintette relevánsnak, amikor a kulcsszó a fontos HTML elemekben szerepelt. Ma már az a fontos, hogy milyen kifejezések környezetében szerepel a kulcsszó.

Minden témának megvannak a maga sajátos kifejezései. Olyan szavak, amely a csak az adott témára jellemző – de más vagy általános témában nem szoktuk használni. Ezeket nevezzük szemantikus kulcsszónak. Nélkülözhetetlen, hogy egy jó cikkben a kulcsszó mellett ne szerepeljen legalább 5-10 szemantikus kulcsszó. Egyszerű példa: aki a SEO-ról ír egy jó cikket, egészen biztosan meg fogja említeni ezeket a szavakat: Google, relevancia, rangsorolási algoritmus, tartalomépítés, linképítés. Ezek a szavak a SEO kulcsszóhoz tartozó szemantikus kulcsszavak.

Nem elég a jó tartalom. A weboldalunk tekintélyét és hitelességét más weboldalakon szereplő linkek száma és minősége határozza meg

Google rangsorolási algoritmusnak valamilyen módon különbséget kell tenni a népszerű, megbízható és az ismeretlen szerzők írásai között. Erre van egy nagyon jól működő rendszere: mégpedig a linkek hálózata.

Mindenki tudja, hogy a link általában kék színű és aláhúzással van megkülönböztetve a szöveg többi részétől. A weboldalak közötti navigálás linkeken keresztül történik. A kattintás pedig azon múlik, hogy mi a horgonyszöveg és mennyire csalogató a link közvetlen környezete. A linkeken keresztül információ és látogató áramlik egyik weboldalról a másikra. Fontos bizalmi tőke, amit még a kezdet kezdetén felismert és szabadalmazott a Google. Az internetes társadalom véleményét, tehát egy weboldal megbízhatóságát tükrözi, ha releváns weboldalak hivatkoznak rá.

A linképítés célja, hogy a lehető legmagasabb minőségű linkeket szerezzük meg. A linkek értéke nem egyforma. Általában jobb egy linket kapni egy tekintélyes oldalról, mint 100 linket 100 alacsony minőségű oldalról. Ez a nyers erő adja a link minőségének a zömét. Emellett még két fontos tényezőt ismerünk: az egyik a horgonyszöveg, a másik pedig a hivatkozó weboldal relevanciája. Akkor releváns a link, ha a két oldal fő kulcsszavai ugyanahhoz a témához kapcsolódnak. Nagy előnyt jelent, ha mindkét oldalcím (title) tartalmazza a kulcsszót és a horgonyszöveg is maga a kulcsszó. Emellett figyelembe veszi a teljes domain relevanciát: nem csak a forrás oldal, hanem a forrás domain teljes szöveges tartalmát és linkerejét.

A linképítés hatékonyságát fokozza, ha növeljük a hivatkozó linkek erejét. Ezt a módszert nevezik többszintű linképítésnek. Briliáns SEO technika, mert exponenciálisan növelhető a linkerő. A weboldalra közvetlenül hivatkozó linket helyezhetjük az első szintre. Ezek a legértékesebb linkek: jól ismert weboldalakról, szakszerűen megfogalmazott PR cikkekből vagy vendégblogokból származnak. Majd jön a második szint: linkek gyűjtése az első szinten lévő cikkekre. A második szinten már csökkenthető a minőség és növelhető a mennyiség. Kisebb blogok, hírportálok, mikroszájtok jó forrásai a második szintű linkeknek. Végül a harmadik szint: a második szintű linkekre hivatkozó linkek gyűjtése ipari mennyiségben. A harmadik szinten nem igazán számít a minőség, csak a mennyiség.